Luvassa pitkä romaani,
joten jos et jaksa lukea pitkää tekstiä/aihe
ei kiinnosta/ole ajankohtainen niin kannattaa suosiolla vaan hypätä
tämän yli... :D Mulla tosiaan kävi niin, että koska mulla lyhytaikainen
ajokortti on voimassa 23.8.13 asti, niin mun oli pakko käydä tämä
kakkosvaihe nyt, joten en päässyt sinne Glitterin VIP-iltaan! Harmittaa,
mutta tämmöistä se elämä on! Tärkeintä kuitenkin, että autokoulu on nyt
ohi, eikä tarvinnu ainakaan vip-illan takia uusia sekä teoriakoetta
että inssiä! ;)
Nykyään uudistuksen myötä tämä vaihe tunnetaan paremmin ns. syventävänä
vaiheena. Teen tästä nyt postauksen, koska eilen epätoivoisesti
paniikissa etsin netistä keskusteluja liittyen muiden kokemuksiin, niin
aattelin että jospa tästä olisi jotain "helpotusta" niille, joilla on
vielä kakkosvaihe edessä! Itse kävin koko autokoulun
Keskus-Autokoulussa, nykyään tosin toimii nimellä CAP-autokoulu :) Muistaakseni vähän hintavampaa kuin monet muut autokoulut, mutta mitäs sitä hyvää vaihtamaan vai eikös sitä niin sanota?!
Monilla varmaan ihan ensimmäiset kysymykset on: no mitä siellä
tehdään, paljonko se maksaa ja miten siihen kannattaa valmistautua.
No, itse en ehkä ollut kovin hyvä esimerkki siitä valmistautumisesta,
nimittäin inssin jälkeen olin ajanut vain muutaman kerran kahden vuoden
aikana. Ihan vaan sen takia, että itselläni ei ole vielä autoa ja se
ajaminen jotenkin vain jäi niin suppeaksi. Ja tässä onkin se vinkki
viitonen: ÄLÄ lopeta autolla ajamista. Pyri ajamaan suhteellisen
säännöllisesti, jotta se tuntuma siihen autoon säilyisi. Näin et unohda
ihan kaikkea. Mulla kävi myös niin, että kun aikaa kului, niin se
kynnys autolla ajamiseen vain kasvoi ja kasvoi. Lopulta kuvittelin,
etten enää osaa mitään. Siksi juuri tämä päivä pelasti mut, sillä kaikki
opitut asiat muistui mieleen, enkä ollutkaan niin huono! Ensimmäinen
opettaja sanoi heti, että ei uskoisi, etten oo pariin vuoteen auton
ratissa viihtynyt! Mulle tuli tosi hyvä mieli ja nyt on taas hyvä
itseluottamus ajamiseen. Mulla tämä koko lysti tuli maksamaan 505€,
koska ajoin radankin autokoulun autolla. Se tuo siihen vähän lisää
maksua. Ilman autokoulun autoa radalla tämä kakkosvaihe olis maksanu n.
430€. Nyt kuitenkin sitten ajokortti taitaa ollakin voimassa 15 vuotta,
jonka jälkeen pitää vain poliisilaitokselta anoa uusi kortti ja ehkäpä
vaihtaa kuva. Ei siis mitään kokeita 15 vuoden päästä.
Mulla oli hyvä hyvä tuuri, koska sain kaikki vaiheet varattua samalle päivälle. Kakkosvaiheeseen kuuluu (kesto riippuu varmaan autokoulusta?) noin kahden tunnin mittainen arvioiva ajo opettajan kanssa,
jolloin opettaja arvioi sitä sun osaamista, antaa palautetta ja
opettaa, että miten voisi ajaa taloudellisemmin. Eli silloin neuvotaan
paljon, ja saa vinkkejä omaan ajamiseen. Muistakaa, että se EI ole
koe, eikä mikään inssi! Kakkosvaiheessa opettajat eivät enää voi ottaa
korttia pois, ellei sitten töpeksi liikenteessä niin, että poliisit
puuttuvat asiaan ja heidän toimesta se kortti lähtee. Eli siinä
mielessä ei mitään paniikkia, tämän ajon voisi enemmänkin siis ottaa
vähän kertauksena. Näin opettaja kertoi kun siltä vielä paniikissa
kyselin, että voitko ottaa multa kortin pois :D Ite kyllä olin aivan
hermoraunio, mutta alun kankeuden jälkeen loppu sujui tosi mukavasti. Ajossa ajeltiin siis ihan taajamissa, maanteillä, tehtiin peruutuksia yms. perus juttuja.
Ajo kesti tänään 11-13 ja aika vaan hurahti! Sen jälkeen kun auto oli
turvallisesti parkissa, kerroin itse vielä miten ajo mun mielestä meni
ja ite sain palautetta mm. siitä, että vähän enemmän voisin keskittyä
liikennemerkkeihin ja ajonopeuteen (välillä vähän yli- tai alinopeutta
:D)!
Klo 14 otin toisen auton alleni ja toinen outo opettaja istui viereeni, jolloin lähdettiin suorittamaan rata-ajo.
Liukasrata-ajoon osallistui minun lisäkseni 9 muuta mulle tuntematonta
ihmistä. Kaikilla oli joko oma auto, tai vastaavasti autokoulun auto
vuokralla sen ajan niin kuin esim. mulla oli :D Siinä alussa sitten
kokoonnuttiin, ja paikalla oli kaksi opettajaa. He selostivat ja
selittivät erilaisia tilanteita läpi. Kerrattiin mm. oikea
istuma-asento. Sen jälkeen nämä opettajat ottivat autot alle ja
näyttivät meille mallia. Tässä tuleekin se jännittävin vaihe - siinä liukkaalla radalla kun ajetaan autot jonossa yksi kerrallaan. Yksin.
Opettaja ei istu vieressä, vaan joillakin autokouluilla on käytössä
radiopuhelimet, mutta meillä sitten opettaja antoi jokaiselle palautetta
tehtävän jälkeen ja kertoi mitä pitää tehdä seuraavaksi. Aluksi ite
jännitin tosi paljon, että esim. törttöilen jotain muiden autojen seassa
tai auto muuten vain sammuu, mutta onneksi mitään ei tapahtunut! :D
Touhu oli jopa oikeasti mukavaa, kun ketään ei ollut vieressä ja sai
itse ajella vapaasti. Liukkaalla radalla oltiin vähän yli pari
tuntia. Siellä tehtiin jarrutuksia ja väistämisiä eri nopeuksista,
opeteltiin auton yleistä hallintaa kun lähtee vesiliirtoon jne. Aika
siellä radalla meni myös tosi nopeasti, tosin jonossa oleminen ja se
odottelu oli tylsää.. Radan jälkeen tuttu opettaja hyppäs taas mun
kyytiin ja sitten lähdettiin körryyttelemään takaisin autokoululle.
Tämän jälkeen oli vuorossa kolmas ja viimeinen vaihe, klo 17 teoriatunnit. Nämä
tunnit olivat jo autokoulun alkaessa aika puuduttavaa hommaa, koska
vaan istumista.. Siinä sitten vaan kuunnellaan opettajaa pari tuntia.
Onneksi opettajat ovat niin mukavia, että heitä kuitenkin oikeasti
jaksaa kuunnella ja tämä mies joka mulla sattui olemaan radalla mukana,
sekä pitämässä teoriat oli tosi mukava ja huumorintajunen veikkonen :D Teoriassa
käsiteltiin aika paljon taloudellista ajamista, uutta ajokorttilakia,
vaaratilanteita ja lopuksi ainakin meidän piti täyttää vielä sellanen
joku nimetön lappunen. Sen jälkeen päivä oli pulkassa: lasku käteen ja hyvillä mielin kotiin!
Kommentit
Lähetä kommentti