Autokoulun kakkosvaihe

Luvassa pitkä romaani, 

joten jos et jaksa lukea pitkää tekstiä/aihe ei kiinnosta/ole ajankohtainen niin kannattaa suosiolla vaan hypätä tämän yli... :D Mulla tosiaan kävi niin, että koska mulla lyhytaikainen ajokortti on voimassa 23.8.13 asti, niin mun oli pakko käydä tämä kakkosvaihe nyt, joten en päässyt sinne Glitterin VIP-iltaan! Harmittaa, mutta tämmöistä se elämä on! Tärkeintä kuitenkin, että autokoulu on nyt ohi, eikä tarvinnu ainakaan vip-illan takia uusia sekä teoriakoetta että inssiä! ;)

 photo kakkosvaihe_zpsc65ac31a.jpg

Nykyään uudistuksen myötä tämä vaihe tunnetaan paremmin ns. syventävänä vaiheena. Teen tästä nyt postauksen, koska eilen epätoivoisesti paniikissa etsin netistä keskusteluja liittyen muiden kokemuksiin, niin aattelin että jospa tästä olisi jotain "helpotusta" niille, joilla on vielä kakkosvaihe edessä! Itse kävin koko autokoulun Keskus-Autokoulussa, nykyään tosin toimii nimellä CAP-autokoulu :) Muistaakseni vähän hintavampaa kuin monet muut autokoulut, mutta mitäs sitä hyvää vaihtamaan vai eikös sitä niin sanota?!
Monilla varmaan ihan ensimmäiset kysymykset on: no mitä siellä tehdään, paljonko se maksaa ja miten siihen kannattaa valmistautua. No, itse en ehkä ollut kovin hyvä esimerkki siitä valmistautumisesta, nimittäin inssin jälkeen olin ajanut vain muutaman kerran kahden vuoden aikana. Ihan vaan sen takia, että itselläni ei ole vielä autoa ja se ajaminen jotenkin vain jäi niin suppeaksi. Ja tässä onkin se vinkki viitonen: ÄLÄ lopeta autolla ajamista. Pyri ajamaan suhteellisen säännöllisesti, jotta se tuntuma siihen autoon säilyisi.  Näin et unohda ihan kaikkea. Mulla kävi myös niin, että kun aikaa kului, niin se kynnys autolla ajamiseen vain kasvoi ja kasvoi. Lopulta kuvittelin, etten enää osaa mitään. Siksi juuri tämä päivä pelasti mut, sillä kaikki opitut asiat muistui mieleen, enkä ollutkaan niin huono! Ensimmäinen opettaja sanoi heti, että ei uskoisi, etten oo pariin vuoteen auton ratissa viihtynyt! Mulle tuli tosi hyvä mieli ja nyt on taas hyvä itseluottamus ajamiseen. Mulla tämä koko lysti tuli maksamaan 505€, koska ajoin radankin autokoulun autolla. Se tuo siihen vähän lisää maksua. Ilman autokoulun autoa radalla tämä kakkosvaihe olis maksanu n. 430€. Nyt kuitenkin sitten ajokortti taitaa ollakin voimassa 15 vuotta, jonka jälkeen pitää vain poliisilaitokselta anoa uusi kortti ja ehkäpä vaihtaa kuva. Ei siis mitään kokeita 15 vuoden päästä.
 photo kakkosvaihe2_zps9f340b91.jpg
Mulla oli hyvä hyvä tuuri, koska sain kaikki vaiheet varattua samalle päivälle. Kakkosvaiheeseen kuuluu (kesto riippuu varmaan autokoulusta?) noin kahden tunnin mittainen arvioiva ajo opettajan kanssa, jolloin opettaja arvioi sitä sun osaamista, antaa palautetta ja opettaa, että miten voisi ajaa taloudellisemmin. Eli silloin neuvotaan paljon, ja saa vinkkejä omaan ajamiseen. Muistakaa, että se EI ole koe, eikä mikään inssi! Kakkosvaiheessa opettajat eivät enää voi ottaa korttia pois, ellei sitten töpeksi liikenteessä niin, että poliisit puuttuvat asiaan ja heidän toimesta se kortti lähtee. Eli siinä mielessä ei mitään paniikkia, tämän ajon voisi enemmänkin siis ottaa vähän kertauksena. Näin opettaja kertoi kun siltä vielä paniikissa kyselin, että voitko ottaa multa kortin pois :D Ite kyllä olin aivan hermoraunio, mutta alun kankeuden jälkeen loppu sujui tosi mukavasti. Ajossa ajeltiin siis ihan taajamissa, maanteillä, tehtiin peruutuksia yms. perus juttuja. Ajo kesti tänään 11-13 ja aika vaan hurahti! Sen jälkeen kun auto oli turvallisesti parkissa, kerroin itse vielä miten ajo mun mielestä meni ja ite sain palautetta mm. siitä, että vähän enemmän voisin keskittyä liikennemerkkeihin ja ajonopeuteen (välillä vähän yli- tai alinopeutta :D)!
 photo kakkosvaihe3_zps0f9f0d6f.jpg
Klo 14 otin toisen auton alleni ja toinen outo opettaja istui viereeni, jolloin lähdettiin suorittamaan rata-ajo. Liukasrata-ajoon osallistui minun lisäkseni 9 muuta mulle tuntematonta ihmistä. Kaikilla oli joko oma auto, tai vastaavasti autokoulun auto vuokralla sen ajan niin kuin esim. mulla oli :D Siinä alussa sitten kokoonnuttiin, ja paikalla oli kaksi opettajaa. He selostivat ja selittivät erilaisia tilanteita läpi. Kerrattiin mm. oikea istuma-asento. Sen jälkeen nämä opettajat ottivat autot alle ja näyttivät meille mallia. Tässä tuleekin se jännittävin vaihe - siinä liukkaalla radalla kun ajetaan autot jonossa yksi kerrallaan. Yksin. Opettaja ei istu vieressä, vaan joillakin autokouluilla on käytössä radiopuhelimet, mutta meillä sitten opettaja antoi jokaiselle palautetta tehtävän jälkeen ja kertoi mitä pitää tehdä seuraavaksi. Aluksi ite jännitin tosi paljon, että esim. törttöilen jotain muiden autojen seassa tai auto muuten vain sammuu, mutta onneksi mitään ei tapahtunut! :D Touhu oli jopa oikeasti mukavaa, kun ketään ei ollut vieressä ja sai itse ajella vapaasti. Liukkaalla radalla oltiin vähän yli pari tuntia. Siellä tehtiin jarrutuksia ja väistämisiä eri nopeuksista, opeteltiin auton yleistä hallintaa kun lähtee vesiliirtoon jne. Aika siellä radalla meni myös tosi nopeasti, tosin jonossa oleminen ja se odottelu oli tylsää.. Radan jälkeen tuttu opettaja hyppäs taas mun kyytiin ja sitten lähdettiin körryyttelemään takaisin autokoululle.
 photo kakkosvaihe5_zps3d9b6de6.jpg
Tämän jälkeen oli vuorossa kolmas ja viimeinen vaihe, klo 17 teoriatunnit. Nämä tunnit olivat jo autokoulun alkaessa aika puuduttavaa hommaa, koska vaan istumista.. Siinä sitten vaan kuunnellaan opettajaa pari tuntia. Onneksi opettajat ovat niin mukavia, että heitä kuitenkin oikeasti jaksaa kuunnella ja tämä mies joka mulla sattui olemaan radalla mukana, sekä pitämässä teoriat oli tosi mukava ja huumorintajunen veikkonen :D Teoriassa käsiteltiin aika paljon taloudellista ajamista, uutta ajokorttilakia, vaaratilanteita ja lopuksi ainakin meidän piti täyttää vielä sellanen joku nimetön lappunen. Sen jälkeen päivä oli pulkassa: lasku käteen ja hyvillä mielin kotiin!
Ite voin kyllä myöntää, että nyt tämän päivän jälkeen oon tosi puhki ja helpottunu. Stressasin tätä kakkosvaihetta siitä asti, kun inssin läpäisin. Eli kaksi vuotta. Ehkä jopa enemmän stressasin tänään kuin sinä päivänä, kun ajoin inssin?? Mutta turhaan! Viime yönä en saanu nukuttua yhtään, koska mielessäni pyöri vain kauhukuvat koko päivästä. Mun omakohtainen vinkki on siis se, että pyri harjoittelemaan edes vähän ajamista ennen sitä kakkosvaihetta, näin säästyt siltä turhalta ja kuluttavalta stressiltä! Mutta niin kuin minäkin, sinne voi mennä vaikka ei olisi ajanutkaan. Heti kun istahdat autoon opettajan kanssa, kerrot reilusti että sua jännittää. Rentoudut ja muista hengittää. Omasta kokemuksesta voin sanoa, ettei tuu mitään jos alkaa vaan hösläämään ja panikoimaan! Pitää vain pyrkiä olemaan rauhallisesti, keskittyä ja ajaa hiljalleen. Kannattaa myös säilyttää se autokoulukirja sieltä inssin ajalta, siitä on kans hyötyä ja voi hyvin kerrata asioita myöhemminkin! Kannattaa myös muistaa se totuus, että varmasti ne opettajat ovat nähneet paljon huonompiakin kuskeja kuin juuri sinä! :)

Kommentit